učení

Učení není mučení. Je to zábava!

Učení není mučení. Je to zábava!

Na mých kurzech tréninku paměti dostávám v rámci závěrečné diskuze jeden typický dotaz: “Jak s dětmi zvládnout učení dětí do školy?” Je to celkem záludný dotaz, protože se na něj dá odpovědět mnohými způsoby, ale v rámci tohoto článku se pokusím shrnout ty nejdůležitější myšlenky k tomuto tématu.

Musí být učení mučení?

Nemusí! A hlavně by ani nemělo. Aby dítě dokázalo učené látce věnovat dostatečnou pozornost, tak by ho téma mělo alespoň trošku oslovit. Sami si zkuste vzpomenout na dětská léta, když jste měli učitele, který danou látku prostě uměl hezky podat a bylo jedno jaký předmět vyučoval. Říkal občas nějakou tu zajímavost a zkrátka uměl podávat informace způsobem, že Vás zaujal. Dodnes si pamatuji dějepisáře, který nás učil bitvu u Chlumce s verzí jak se to máme naučit a pak řekl i verzi jak si myslí, že to bylo doopravdy. 🙂

Profesorka veřejné správy vždy říkala: “zabij bobra, zachráníš strom” a profesorka práva: “není žalobce, není soudce”.

Učit se ráno, nebo večer?

Skvělý dotaz. A opět dvojí odpověď podle toho, zda nemáte problém se soustředěním. Pokud Vám dělá problém se soustředit, tak se učte raději ráno. Ještě totiž jste po vyspání čerství a nestihli jste zažít příliš mnoho vjemů, které by Vás při učení rozptylovaly. Pokud Vám ale soustředění při učení problém nedělá, tak se určitě učte raději večer. Když jdete spát, tak mozek nespí, ale vpaluje si do paměti vše, co jste přes den zažili. Pokud se učíte těsně před spaním, tak je možnost, že si mozek bude vpalovat právě tyto informace.

Co mi ještě může pomoci?

Vždy na svých přednáškách říkám, že ke kvalitnímu učení je potřeba získat o problematiku zájem a pochopit ji. To je klíč! Později můžete využít triky k lepšímu učení jako je například Paměťový palác (viz. článek ZDE) a ke zjednodušení problematiky Myšlenkové mapy.

Závěrem

Někomu se učí lépe toto a někomu něco jiného. Obvykle se lépe učíme to co nás zajímá. Zájem do velké míry ovlivní naši pozornost, ale pozor! Věnovaná pozornost nedokáže ovlivnit zájem. Nemá smysl tedy nudit dítě do něčeho koukat. Lepší je najít myšlenku, která by ho na učení dané věci mohla zaujmout.

Přeji mnoho úspěchů.

S pozdravem Marek Sýkora, lektor tréninku paměti,

Paměťová škola, s.r.o.

Sdílením pomůžete!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest